промена идеја!

Potrošnjom protivu oskudice

Jedna od nesumnjivih tekovina tranzicije našeg društva je ustoličenje potrošača na poziciji na kojoj je u socijalističkom društvu figurirao radnik. Od društva koje je deklarativno štitilo one koji proizvode postali smo društvo koje opet deklarativno štiti one koji troše. Zapravo, ništa se suštinski nije promenilo osim zakonske regulative, i potrošači su marionete u lutkarskom pozorištu, baš kao što su to nekad bili radnici. Ubrzano se radi na novom Zakonu o zaštiti potrošača koji ima za cilj da definitivno osigura lažni presto njegovom veličanstvu potrošaču i osujeti zle trgovce i monopoliste u pokušajima  manipulacije  potrošača.

Danas je Svetski dan potrošača i tim povodom se organizuju brojna predavanja, skupovi i tribine  o pravima potrošača od strane još brojnijih asocijacija, udruženja i organizacija potrošača. Ministarstvo trgovine se velikodušno uključilo u čitavu akciju pa je Dan potrošača pretvorilo u Nedelju potrošača snižavajući cene 24 proizvoda u  čak 11 trgovinskih lanaca. Nema sumnje da će se to lepo odraziti na promet i krvnu sliku posustalih trgovaca i monopolista.

Institut za javno zdravlje organizuje tribinu o bezbednosti hrane i kontroli namirnica radi zaštite zdravlja potrošača, a tema skupa „Naš novac-naša prava“ je položaj korisnika finansijskih usluga u Srbiji i zaduženost građana kod poslovnih banaka. Svi naglašavaju da je ključno sprovesti edukaciju potrošača, pa valja očekivati i večernje škole i radionice za razvoj potrošačkog instinkta.
Pokret za zaštitu potrošača Beograd i Asocijacija potrošača Srbije kao i Nacionalna organizacija potrošača Srbije su postale članice Potrošačke internacionale (potrošači svih zemalja, ujedinite se..jel!?)

U susret Svetskom danu potrošača obratio se i ministar ekonomije Mlađan Dinkić zbunjujućom  porukom da je u potrošnji spas. Nije najjasnije na čiji spas je mislio, na spas kućnog budžeta sigurno nije. Možda bi najbolje bilo da smesta pohrlimo u potrošnju i zaduživanje, a posle natenane razmišljamo o krajnjim dometima  makroekonomske misli Ekonomije Destrukcije.

Prigodno obeležavanju dana potrošača kao nekada,sad već zaboravljenog, praznika rada ( kad to beše,jel?) i potrošači dobijaju šansu da se požale medijima . Pa je nekome crk’o nov frižider, nekom se upalio uljni radijator, nekom su prodali TV bez digitalnog tjunera pa ne može da ostvari „pravo“ da uživa u Tijanićevom digitalnom servisu itd. Opet Tijanić se sprema da uruči čestitke potrošačima u vidu opomene pred utuženje (200.000 domaćinstava), ali pravo na izbor da se ne gleda javni servis i ne plaća pretplata se nešto i ne spominje. To je valjda izuzetak iz potrošačkog prava na izbor.

Sve to pomalo vređa inteligenciju pa sam osetio potrebu da se pridružim obeležavanju praznika potrošača prigodnom porukom.

Potrošnja je boles’!

Budite oprezni, jedno je  pravo na zadovoljenje egzistencijalnih potreba a nešto sasvim drugo tzv. pravo potrošača koje se tako dušebrižno nameće.

A zašto mislim da je konzumerizam opasna društvena boljka i kuda sve to naposletku vodi,o tome ćemo detaljnije i ozbiljnije u nekim narednim javljanjima.
*ilustracija preuzeta ovde
Advertisements

Single Post Navigation

6 thoughts on “Potrošnjom protivu oskudice

  1. Naravno da je bolest, kada u svetu „kreiranih potreba“ vrlo lako dolazi do mutacije želja u potrebe. Za to je vezan jedan vrlo važan psihološki fenomen koji potrošačko društvo rabi samo tako.

    Dok zadovoljenje potreba ne izaziva neko specijalno zadovoljstvo, zadovoljenje želja to čini. I šta radi sjajni liberalno-potrošačko skrojeni svet? Pa pokušava da što više želja pretvori u potrebe. I tako se dobija sve manje zadovoljstva prilikom zadovoljenja „želje“ (ali misliš da je potreba), i sve više frustracija i sve više ludila i sve manje pameti i sve manje smisla i sve manje čoveka a bogami i novca.

  2. Što mi bre pametna žena, posle ovog komentara ja nemam šta dodam sem da klimam glavom i vičem: „da draga!“

    🙂

  3. Da, ako je Vrabac ostao bez komentara cilj je definitivno pogođen, meta rasturena nema se šta dodati. Ostali mogu samo da obuju čizme i šutiraju paramparčad.

    Hvala oboma na komentaru i dobrodošli,

  4. I tako, ja slušala danas na 202-jci to vrlo predavanje o kojem si ti već napisao post. Vaši predlozi? Vaši komentari? Ko je hrabar neka se javi direktno u program. Vau. Kao vas zanima naše mišljenje?! Da li možemo da obrišemo „nešto“ sa njim? Ja sam otišla u grad svojim poslom, ali ostalo je nešto što mogu tebi da kažem. Predlog? Bojkot!!! Recimo da ljudi kupuju samo ono što im je neophodno, jer odavno sam shvatila da nam 90% stvari iz hiper-giga-mega-sega marketa u životu nije potrebno. Poruka? Profiteri, smanjite marže, preterali ste. Ko ne zna da pliva, udaviće se u moru „izbora“. Predlog i poruka? Držite uzengije nad sopstvenim frustracijama, jer njih ne može da izleči ni jedan shopping mall. Da li si se ti suzdržao danas?

  5. marinamil on said:

    odlican tekst!

  6. @Retka Zverka Nisam ni sumnjao da će se Retka Zverka upecati na jeftinu kampanju. U suprotnom ne bi bila Retka. Mislim da je dovoljno da čovek povremeno preispituje svoje potrebe i napravi razliku između ličnih , egzistencijalnih i komercijalno uslovljenih potreba. Ostalo dođe po sebi.

    @marinamil hvala i dobrodošla

Ostavite komentar

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: